Deň detí v Slávnici sa vydaril
11.06.2016 21:26
V rámci veľmi dobrých vzťahov s Aeroklubom Dubnica nad Váhom sme prijali pozvanie organizátorov z aeroklubu a v sobotu dňa 4.6.2016 sme v rámci osláv MDD organizovaných Aeroklubom na letisku Slávnica pripravili ukážky lietania rôznych modelov členov Raketomodelárskeho klubu Dubnica nad Váhom.
Počasie nad slávnickým letiskom bolo priamo ukážkové, slnečno, mierny vetrík a veľa stúpavých prúdov. Chvíľami bola termika taká intenzívna, že v žargóne letcov by som mohol kľudne napísať, že by lietali aj hangárové vráta. Naše ukážky sme striktne koordinovali s výsadkami parašutistov. Pokiaľ dvojplošník AN-2 stúpal do výšky 3000 metrov, čo mu trvalo približne 20 minút, bolo to okno pre naše ukážky, ktoré začal Dano Dian elegantným letom svojho ASW-čka, ako bývalý pilot skutočného vetroňa si vie let modelu dokonale vychutnať a zasvetení patrične vedia oceniť jeho pilotáž.
Maťko Košút s elektro akrobatom vždy vie upútať pozornosť divákov a akrobatické kreácie jeho modelu sú pre mnohých na hranici pochopenia ako takto dokáže skoordinovať pohyby rúk na pákach na svojom vysielači. Tí, ktorí ho už dlhšie poznáme vieme, že si každý let vie patrične užiť. Stovky tréningových štartov, ktoré spolu so svojim otcom počas roka absolvujú, jednoznačne sa odzrkadľujú na tejto jeho pohode. Postupne k oblohe štartovali ďaľšie elektromodely, Matúš Dudáš svoje štarty svojho eletrovetroňa PIKE Perfection podriadil podmienkam súťažného lietania, ktorému sa v rámci Slovenska a okolitých štátov úspešne venuje.
Marek Kováč, vyznávač polomakiet skutočných lietadiel, po oblohe ovládal polomaketu vetroňa Blaník L-13. Silueta tohoto modelu pripomína divákovi let skutočného vetroňa.
Mirko Košút preháňal po ohlohe svoj rekreačný elektrovetroň GRACE, v ktorom kapacita pohonného akumulátora s občasným využitím termiky umožňuje lety presahujúce pol hodiny. Mirko Barčík lietal s menším rekreačným elektovetroňom.
Jeho brat Jožko lietal s elektromodelom historického modelu Ciclone a počas letu „nakúpil“ taký silný stupák, že o chvíľu sa model vysoko pod mrakom javil ako malá čiarka. Lietanie v takejto výške si vyžaduje dokonalé sústredenie a ani na malú chvíľočku ho nespustiť z očí.
Podobne pred ním Boris Masár svoj súťažný model Mandarín ustredil v stupáku, ktorý mu našla sonda. Takto hovoríme v termike krúžiacemu dravcovi. Boris je známy tým, že dokáže ovládať model aj vo výške niečo cez 1 000 metrov. Tentokrát som ho však v takomto rozmare „priškrtril“, lebo AN-2 dosiahla potrebnú výšku, parašutisti opustili jej palubu a najskôr voľným pádom a opribližne od 1 000 metrov po otvorení padáku sa blížili k zemi. Sekcia raketových modelárov nášho klubu pripravila dve rakety, ktoré úspešne odštartovali a pomocou brzdiacej stužky, tzv. streamer, pristáli na zemi.
Štarty boli ako „sviečka“ a na súťaži by športový komisár ich označil, bez mihnutia oka, za platné. Naši rakeťáci to proste vedia. Na záver letových ukážok som si nechal lahôdku, ukážky vrtuľníkov Jožka Kuceka. Najskôr odštartoval s menším elektrovrtuľníkom a neskôr s vrtuľníkom poháňaným spaľovacím motorom.
To, čo dokáže počas letu s modelom „vyvádzať“ sa často ani nestíha vnímať našimi zmyslami a nie to ešte sledovať pohyby jeho rúk na kniploch vysielača. Skvelé ukážky. Jožko Barčík po betónovej ploche múzea lietadiel jazdil s modelom rádiom ovládanej buginy, je to štvorkolka poháňaná spaľovacím motorom. Keď motor naštartoval, na diaľku povelom z vysielača, mnohé z prítomných detí vytvorili okolo neho živý strapec a Jožko ochotne, samozrejme pod jeho dohľadom, tým najodvážnejším umožnil si na chvíľu vyskúšať aký je to pocit riadiť takýto model.
Počas našich ukážok prišlo medzi nás viac divákov s deťmi, ktorým sme odpovedali na ich zvedavé otázky.
Okrem spomenutých lietajúcich modelárov styk s vežou zabezpečoval Ďuri Dudáš, ktorý aj vo funkcií trénera dohliadal na lety Matúša. Peťo Kováč zabezpečoval technickú pomoc a ja som dohliadal na bezpečnosť ukážok vzhľadom na divákov a výsadky parašutistov.
Ďakujem všetkým členom klubu, ktorí akciu absolvovali. Poďakovanie za naše ukážky nám vyslovili aj zástupcovia aeroklubu.
Ťupko, 6.6.2016