Súťažné lietanie modelov v Slávnici
24.08.2016 22:27
Dovoľte mi pár poznámok a vysvetlení k organizácii lietania v zmiešanej prevádzke na súťaži F5J v Slávnici.
Pred pár rokmi si Dubnickí modelári začali stavať svoje modelárské letisko. Jeden z hlavných dôvodov bol ten, že sme pochopili, že na veľkom aeroklubovom letisku nie sme vítaní a keď tak iba za nesplniteľných finančných podmienok. V tej dobe došlo k pretransformovaniu klubáckého letiska na tvrdý biznis.
Modelarské letisko sa nerodilo ľahko a ani na jeden raz. Ešte si pamätáme plochu v Kľúčovom, potom blízko hlavnej cesty. Len obrovské zanietenie a pracovitosť dubnických modelárov prispela k tomu, že nakoniec máme letištiatko, ktoré nám mnohí môžu závidieť. Bohužiaľ, nie sami rozhodujeme o svojom osude a tak sa po šepkande naozaj spustila výstavba obrovskej haly v bezprostrednej blizkosti našej plochy. Kto povolil výstavbu tejto haly neviem. Tento objekt nemá pre mesto a ľudi v okolí žiadny pozitívny význam a ani žiadnu pridanú hodnotu. Človek, ktorý spáchal taký skutok by nemal byť dlho v rozhodovacej funkcii. Viem si predstaviť obetovanie takejto nádhernej poľnohospodárskej plochy pre fabriku s modernou technológiou, ktorá by zamestnávala stovky, tisíce ľudi alebo IBV, ktorá by riešila zúfalý nedostatok stavebných pozemkov v oboch Dubniciach. Žiaľ, zostane iba ekologické zaťaženie pre obyvateľov v podobe kamiónov, ktoré budú transportovať tovar. Posledné vety sú prosím čisto môj súkromný názor a nespájajte si ich prosím s názorom vedenia RMK, ktorý môže byť odlišný.
A tak sme pri organizacii pretekov vetroňov boli postavení do nepríjemnej situácie. Čo robiť? Odpískať F5J v Dubnici? Urobiť núdzovú variantu ako napriklad v Rakúsku? Nakoniec sme skúsili znovu aktivovať dobré vzťahy s novým vedením aeroklubu. Musím povedať, že nám pomohli zachrániť situáciu a vyšli nám v ústrety. Samozrejme ani oni, ani my sme presne nevedeli do čoho ideme ale skúsili sme a vyšlo to. Nájsť ideálnu plochu pre náš šport bude stále ťažšie a ťažšie a tak sa treba pripraviť aj na iné varianty lietania. Obmedzenie plôch sa samozrejme netýka len modelárov. Pre ilustráciu uvediem v akej situácii sú "veľkí" plachtári. V časoch, keď som ja plachtil tak som po dohode s vojenským dispečerom mohol letieť v podstate kam som chcel. To, že sa nam občas pred čumákmi prehnala nakladná IL 76 nikto neriešil. Dnes sú vo vetroňoch GPS a pokiaľ narušíte napríklad TMA, v ktorej mimochodom práve vtedy nikto nelieta môžete prísť o papiere.
V Slávnici sme lietali v zmiešanej prevádzke a ako ste videli išlo to. Čo mnohí možno ani nepostrehli celá akcia bola riadená na frekvencií LZDB 123,5 MHz hlavným stanovišťom DUBNICA PREVÁDZKA. Ja som si oprášil svoje skúsenosti zo služieb riadiaceho lietania a bol som na príjme ako DUBNICA MODELÁRI. Samozrejme táto práca vyžaduje vysoké sústredenie a niekedy aj dobre mienené rady kolegov nie sú na prospech veci. Úspešne sa nám podarilo koordinovať činnosť Pilatusu, paragánov, motorákov a nášho lietania. Máme prvé skusenosti a samozrejme sa budeme snažiť našu organizáciu vylepšiť zväčšením letových zón, zmenšením prestojov, technickou podporou a pod., aby piloti mali ešte lepšie podmienky na svoje súťažné lety. Všetko to, čo som uviedol ale potrebuje disciplínu a dodržiavanie dohodnutých pravidiel. Bohužiaľ, disciplína zopár pilotov v Slávnici bola hlavne v prvých kolách žalostná. Pripadalo my to ako keby si niektorí účastnici prišli na súťaž posilňovať svoje ego nedisciplínou a brnkaním na nervy usporiadateľom, ktorí mimochodom túto súťaž organizujú vo svojom voľnom čase pre súťažiacich pilotov a nemajú z toho žiadny profit okrem dobrého pocitu. Až po nasedení F. Bábáčka do úlohy "policajta" strážiaceho hranice sa situácia zlepšila. V Bořeticích, o týždeň skôr bol prístup pilotov naopak vzorní, asi najlepší aký som zažil, čo výraznou mierou prispelo k hladkému priebehu súťaže.
Ako som spomenul skôr, budeme sa snažiť súťaž ešte zlepšiť, aby sa v Dubnici naďalej táto užasná kategória modelov F5J mohla rozvíjať.
[l] Juro tatko Dudáš