F5J jar 2014

30.05.2014 08:43

12. april –Szeged Maďarsko Intertour + EUROTOUR

Súťaž v Maďarsku bola otváracia pre tento rok. Z nášho klubu sa zúčastnili M. Gaľa, M. Dudáš , Pali Gábriš a autor ako doprovod. Deň pred cestou sme namontovali na strechu auta truhlu , ktorú nám nezištne požičal Karol. Karol ju tiež odborne namontoval. Na nášho Superba sadla ako uliata. Cestovanie bez modelov v kabíne auta bolo potom prijemné. Karol nás tiež vybavil klubovým prístreškom. V piatok sme sa v Dubnici n/V. dali dohromady a vyrazili na juh. Po ceste som zistil že Pali rozumie mobilným telefónom. Nakoľko potrebujem mobil nový, bola prednáška o najnovších trendoch v tejto oblasti pre mňa obzvlášť poučná. Bohužiaľ som sa nedozvedel, ktorý konkrétny typ telefónu  môže trikrát do týždňa padnúť na betónovú podlahu bez poškodenia a tiež bude ukazovať cestu v GPS aj v Maďarsku.

Úspešne sme docestovali do Szegedu, kde sme sa ubytovali v prima hoteli. Vyrazili sme do mesta  a pri platení večere sme ocenili silu Eura v porovnaní s forintom.

Potom na chodbe ešte dokončoval Matúš nového STORKA a Pali doletoval BEC do preňho nového ASPIRE.

 V sobotu po raňajkách sme sa premiestnili na Szegedské letisko. Obrovská plocha na rovine. Neskôr sa ukázalo že bude spoločná prevádzka modelárov, motorákov, vetroňov a paragánov ale pri ploche letiska sme prakticky o sebe nevedeli. Prešli sme tiež okolo typického maďarského aeroklubu a jeho lietadiel, ktoré vyzerajú skôr ako múzejné exponáty.. Pri pomyslení, že by som mal na takom niečom letieť mi behajú po chrbte zimomriavky. Oni to asi majú pre lepší adrenalín.

Súťaž organizoval L. Markó presne podľa nových pravidiel so štartom z pristávacieho bodu. Už v prvých kolách sa ukázalo že niekto to zasa nedomyslel. Štartujúce modely lietali tesne nad hlavami súťažiacich, ktorí sa premiestňovali v prechodovom koridore. Po súťaži som inicioval zmenové konanie na FAI ktoré som postúpil na ZMoS. Dúfam že sa dostane aj do Lausanne,kde majú silu na to aby pravidla urýchlene zmenili.

Počasie bolo priaznivé s peknými mrakmi  a tak súťaž odsýpala. Marko zapísal hneď prvé dve tisícky a nakoniec vyhral základne kolá. Matušovi sa s novým modelom sa zo začiatku  veľmi nedarilo,  na konci bolo treba riskovať a to bohužiaľ nevyšlo. Pali tiež postupne dostával nové éro do ruky, ale na finále to tento krát nestačilo.

Vo finále Marko zalietal tri stabilné lety a bolo z toho pekne tretie miesto. Gratulujem!

Celkovo 1.Adamek

               2. Majerčik

               3. Gala

               27 P. Gábriš

               30 M. Dudáš

 

Ako vidíte bedna bola čisto slovenská!!!

 

26.-27. Apríla, Malacky - seriál Majstrovstiev Slovenska F5J/ F5J400-Alti

V Malackách sme zvyknutí na silný vietor, ale tento rok to bolo trochu iné. Keď v sobotu ráno odchádzame z Dubnice pekne leje. Volám J. Bačiakovi (slovenskému trénerovi tejto kategórie, ten je už v Blave a informuje nás, že tam už neprší. Po ceste sme naozaj prešli Blavu bez dažďa, ale v Malackách na trávnikovej farme nebesá výdatné polievajú. Auta zapadajú do bahna a radi spomíname na chvíle, keď sme si kúpili, ako súčasť výbavy na súťaže, gumáky.

Niektorý súťažiaci hodili uterák do ringu a odišli ale zdravé F5J jadro zostava a dočká sa konca zrážok . Okolo 12 00 sa robí nové rozlosovanie jednotlivých letových skupín a odlietame šesť zaujímavých kôl bez finále.

Vyhral J. Košťan z Martina

5.M.Dudáš

6. M. Gaľa

8. P. Lišhák

Na druhý deň sa lietajú F5J-400 Alti, bohužiaľ bez dubnickej účasti . A je to škoda!!! 

 

  10.-11. mája, Martin - seriál Majstrovstiev Slovenska F5J/ F5J400-

V piatok cedí a je dilema či vôbec súťaž v sobotu sa bude konať. Ale nedáme sa odradiť, ráno sadáme do auta a ideme. Martin nás víta miznúcimi stratami a nádhernou dohľadnosťou. Prvé kolá sa lietajú za pekného počasia, skoro bez vetra. Po skúsenostiach z tréningov na domácej Delte, montujeme staré uši – termické špičáky. Správnosť rozhodnutia sa potvrdila, keď sa Matúš  vyhrabal  z výšky cca 8m nad zemou. Ako sám potvrdil s „banánmi“ by to neutočil. Tieto uši sú vhodne na iný druh taktiky, čo sa ukázalo v priebehu súťaže.

 Niekedy po tretom kolo začal fúkať vietor presne kolmo od Martiniek, čoho následkom sa termika v zavetri značne zredukovala. Prvý na to prišiel J. Krajčovič  ktorý prestal krúžiť a len hľadal lepší vzduch na kĺzanie. Toto taktické  prispôsobenie sa  aktuálnym podmienkam mu vynieslo bedňu.

Matúš prehadzuje banány, vhodne do takéhoto lietania a len domrvené pristátie za 0 mu berie liter. V poslednom kole už nezaváha a je to tisícka  a pekné umiestnenie.

P. Lišhak lieta svoj štandard a par peknými letmi nie ďaleko od litra.

D.Bohdal moc toho tento rok natrénované nemá a to sa v dnešnej konkurencii  rýchlo prejaví na umiestnení.

P. Gabriš tiež ešte musí nové ero dostať do ruky.

Vyhral J. Košťan z Martina – ten je tento rok len ťažko dostihnuteľný, Ako sám potvrdil tento rok má niekoľko stoviek štartov plus je ho dlhoročné skúsenosti robia výsledok. Jarko nech ti to takto lieta aj naďalej.

6.  M.Dudáš

11. P. Lišák

31. D.Bohdal

36. P. Gábriš

 

24.-25.mája, Hořice -Česko INTERTOUR 2014

Predpoveď počasia na víkend je pre česko priam hrozivá. Búrky, krúpy  silný vietor.

S Matúšom vyrážame v piatok z Brna smer Svitavy, Hrad. Králové, Hořice. Cesta je naozaj strašná a pravom si zaslúži prívlastok cesta smrti. Za Hradcom sa stretávame s búrkovým pásmom, ktoré nás sprevádza až do Hořic.

Skoro celú noc leje. Ráno sa na letisku zvítame s ostatnými pretekármi zo Slovenska. Zo Žiliny sú tu Večerovci, J.Bačiak , A. Ovečka , z Holíča P. Karnoš s M. Moravom .

Do mokrého počasia je taktika jasná – banánové uši a pozichrovať trochu výšku. Matuš to celkom zvláda až na pristátie keď ho zastaví vysoká tráva tesne pred pristávacím priestorom ma to za 35. V druhom kole  v podstate to isté až na to pristátie . Nedoletel k bodu a bolo to za 0. Inak by to bol asi   liter. Postupne sa mraky trhali a pribúdalo klasickej rovinnej termiky  a preto sme nahodili na STORKa termické špicaky . Záchrana vo výške cca 10m sa v ďalšom kole podarila.

Tu sa zastavím trošku pri orografii terénu. Letisko Hořice je typické rovine letisko kde termika funguje od  prízemia. Hlavne Žilinčania si sťažovali, že nemajú natrénované v týchto podmienkach nakoľko doma ,hneď vedľa ich letiska, máju kopce , ktoré výrazne ovplyvňujú termické podmienky. My sme s našim letiskom tak niekde uprostred týchto dvoch extrémov. Vidieť uchytávať model vo výškach okolo 5-10m na tejto súťaži nebolo nič výnimočné. Malčik senior sa uchytil už pri pristaní odhadujem cca v 3m a doletel kolo.

Po piatich kolách je Matúš trinásty. Stratil hlavne v kole kde sa mu podarilo vypnúť v 214m. Model mal na pozadí búrkového mraku a výška sa javila ako oveľa menšia. Nakoniec tento let bol škrkačka -845b. Čo by niekto za to dal?

Večer opäť búrka, ktorá poničila Večerovcom prístrešok (náš klubový, ktorý stal vedľa vydržal).

V nedeľi ráno prichádzame na letisko s jasným cieľom, postúpiť do finále, aj keď viem že to bude ťažké.

Ja asi 09 :15 keď testujeme model. Čo nás prekvapí je to, že napriek tomu že je obloha zatiahnutá a hmlistá, terén premočený po daždi, dajú sa nájsť využiteľné stúpavé prúdy.

V prvom kole sme mali aj výškové obmedzenie keď v tretej minúte musí Matúš ťahať plne brzdy aby dostal model z marku, v ktorom sa úplne stratil.

Matúš pri poslednom lete prežíva spolu so mnou dramatické chvíle, keď sa zrazí vo výške asi 250m s L. Markom z Maďarska . Modely padajú asi 100m zaklinené do seba  až potom sa rozdelia a letia ďalej. Našťastie poškodenie nie je ani na jednom modely veľké.

Počasie sa medzitým umúdrilo a je nádherne.

Netrpezlivo čakáme na spočítanie základných kôl . Matúš je jedenásty a ako jediný zo Slovákov sa dostáva do finále. Nemá už čo pokaziť, môže si jedine polepšiť. Letia sa tri finálové kola . Hneď v prvom obaja Malčikovci a T. Hrubý preriskovaly a za pár minút sú na zemi. To znamená že  keď to nesprznime, budeme najhoršie ôsmi. Dve kolá Matúš zalieta stabilne a tak je z toho pekná šieste miesto v tejto super konkurencií. O víťazovi rozhodla výška vypnutia okolo 40 m . Kto ma záujem môže si pozrieť detailne výsledky na F5J.sk a tam nájde aj podrobné analýzy

.Vyhrali F3Jčkari 1. Pospíšil, 2, Vostřel, 3. Svoboda.

Ešte nejaký postreh čo som odpozoroval.

Štart majú asi najlepšie zvládnutý Malčatým a prebieha nasledovne.

Pri odhodení modelu  plný plyn a stúpa v zatáčke asi do 20-30m. Následné uberú na voľnobeh a pokračuje vo vyhľadávaní stúpania . Ak si je istý že je v stupáku motor vypne. Ak nie dá plný plyn na ostávajúce sekundy, prudko stúpa a nechá sa vypnúť výškomerom.

Ako som spomenul Matuš bol celkovo šiesty  juniorov vyhral a dostal nádherný pohár.

Je len škoda že nemá do partie k sebe juniorov primeraného veku. A mrzí ma  hlavne že nemáme dorast v tejto fascinujúcej kategórii z nášho klubu.

Asi toľko z prvých pretekov,. Tuto dobrodružnú hru  hráme ďalej, 14-15.6 je Intertour vo Zvolene a verím že sa niekto ďalší pridá.

 

Juraj Dudáš

 

Komentár Ťupka:

Veľmi pekne a pútavo napísané reportáže. Predovšetkým blahoželám Matúšovi k skvelým výsledkom, žiadne zvučné mená z tejto kategórie mu už nerobia problémy a súťažnú sezónu rozohral vo veľkom štýle. Spolu s  Markom, ktorému študijné povinnosti neumožňovali sa zúčastniť na posledných  súťažiach,  určite vytvoria úspešný tandem. Marko, určite tú anatómiu dáš a nebo bude patriť aj Tvojmu modelu minimálne s takými výsledkami, aké si dosiahol na tohto ročných absolvovaných súťažiach dosiahol.

[l]

Späť

Kontakt

Raketomodelársky klub Dubnica nad Váhom
Partizánska 151/3
Dubnica nad Váhom
018 41

Správa webu
Ing. Tomáš Jankech
 
Ing. Marek Kováč
Navštívili nás

Všetky práva vyhradené © 2015-2016 Raketomodelársky klub Dubnica nad Váhom