Report z halovej sezóny 2013-2014 od Ľuba Sládeka

21.04.2014 10:01

Tí, ktorí ma poznajú môžu preskočiť na ďalší odstavec a pre tých, čo nie, som Ľubomír Sládek z Bratislavy, zakladateľ Leteckého oddielu Fakulty elektrotechniky a informatiky, člen LMK Bratislava, LMK TOPGUN, združenia SAM 119 a od roku 2013 aj člen RMK Dubnica nad Váhom.  Medzi moje RC kategórie môžem zaradiť najmä akrobaciu, termické vetrone, historické modely a medzi najnovšie aj multikoptéry a FPV. S RC modelárstvom som začal v roku 1998, keď som mal 13 rokov.

Po prestávke v halovom lietaní približne dva roky som sa opäť intenzívne vrátil k tejto disciplíne a prinášam Vám zhrnutie svojich zážitkov a výsledkov zo sezóny 2013-2014.

Moje halové začiatky siahajú približne do roku 2006, kedy som prvý krát videl naživo v Bratislave lietať mojich kolegov a kamarátov v telocvični pri internátoch v Mlynskej doline a nadchol som sa pre túto kategóriu. Začiatky boli trápením s modelmi váhovo cez 150gramov (momentálne v roku 2014 sa váha pohybuje od 75-90g s batériou), ktoré lietali dosť rýchlo a tým pádom boli náročnejšie na presnú pilotáž. Naše lietanie bolo na spôsob „HALA-BALA“, nikto nič netrénoval, len sme poletovali a to až približne do roku 2011, kde som s halovým lietaním skončil a vrátil sa k nemu opäť až v roku 2014. V tých časoch bol problém vybaviť halu v pravidelných termínoch, lietali sme približne od novembra do februára, maximálne raz týždenne.

S príchodom roku 2014 som sa nadchol opäť pre halové lietanie, keď som na návšteve u môjho kolegu a dobrého kamaráta Zdena Bajera (presnulého motorára a upútaného akrobata) uvidel zvláštny model do haly, ktorý nazval Wizard.

 

Zdeno Bajer a jeho halový špeciál Wizard

Povypytoval som sa ho na detaily a moje nadšenie bolo také veľké, že som si ihneď kúpil výbavu a postavil model približne o tri týždne. Model som mal hotový v polke januára 2014. Názov modelu Wizard pochádza z 30rokov starej šablóny na výrobu tohto nápisu. Základom konštrukcie je EPP hrúbka 2mm opáskované zväčša pásikmi uhlíka 1,8x0,13mm a vystuženého uhlíkovými tyčkami 0,6-0,8mm podľa potreby.  Použité komponenty v mojom modely sú zrejmé z priložených fotografií. Letová hmotnosť s akumulátorom je niečo okolo 85-87g pri rozpätí 842mm a dĺžke 915mm. Používam LiPol 120mAh Hyperion G3 2S s uhlíkovou vrtuľou PT model 9/2,5 a 9/2,8. Cena modelu je možné vypočítať nasledovným súčtom: motor Dualsky XM2212MA-25 20€ + regulátor Turnigy PLUSH 6A 10€ + servá Gening D541BB na krídelká a D531BB na SOP a VOP 3x11,5€ + vrtuľa 14,5€ + prijímač FrSky FASST 27€ + akupak 7,2€ + materiál cca. 25€ a asi 30-40 hodín práce.

 

Výbava modelu Wizard

 

Drak modelu Wizard na váhe

Pracujem na Fakulte elektrotechniky a informatiky v Bratislave a ešte pred tým, ako som začal stavať model som si dohodol s riaditeľom Technologického inštitútu športu (po starom Katedra telesnej výchovy a športu), že v čase keď nebude prebiehať výučba v telocvični, alebo nebude prenajatá, môžeme kedykoľvek prísť lietať. Pri tejto príležitosti vznikol Leteckomodelársky oddiel fakulty, ktorý som založil. Lietal som skoro každý deň a trénoval som českú národnú zostavu RCEA-B a ešte medzinárodnú zostavu F3P-AP, takzvanú priebežnú a momentálne začínam trénovať F3P-AF, finálovú. Zostavy si je najlepšie pozrieť na Youtube (najmä piloti Gernot Bruckmann, Donatas Pauzuolis a RCEA-B z môjho videa „Lubo Sladek RCEA-B Koprivnica“, ktoré v dohľadnej dobe pridám).

Smutnou stránkou halovej RC akrobacie na Slovensku je, že jediný kto sa jej normálne venuje sú práve členovia môjho fakultného oddielu Zdeno Bajer a Adam Weinzettl a ešte Ivan Svetlík, ktorý lieta väčšinou v Pezinku, alebo vo Viničnom. Týmto by som chcel apelovať na všetkých čo sa zaujímajú, alebo sa boja začať súťažne lietať v hale, nech sa osmelia a ozvú, prípadne požiadajú o rady. Veľmi radi pomôžeme začínajúcim pilotom. Či už s výberom vybavenia, alebo radami pri lietaní, veľa užitočných rád a informácií taktiež môžete nájsť na www.rcmania.cz v sekcií „Pomalu v hale“.

V halovej sezóne 2013-2014 sme sa od založenia oddielu zúčastnili dovedna na troch súťažiach. Dvoch v Čechách a jednej na Slovensku. Prvá súťaž bola v českom Třebíči, kde Adam ukázal svoju formu a suverénne vyhral 1.miesto v kategórií RCEA-B, ja som sa umiestnil na 6. mieste. Spolu súťažilo 14 súťažiacich v tejto kategórii. Zdeno Bajer  sa v F3P umiestnil na 4. mieste a Ivan Svetlík na 5. z dovedna len piatich pretekárov. V Čechách sa okrem RCEA a F3P lieta Aeromuzikál (F6B), pilóny a ešte aj špeciálna disciplína AirRace, ktorá vychádza z populárneho RedBull Air Race, kedy pretekári musia prelietavať pomedzi pilóny vytýčenej dráhy. Výsledky si môžete pozrieť v priloženej listine a pár fotiek dokumentuje moje lietanie.

Výsledková listina Třebíč 2014

Lietanie v Třebíči

 

 

Ďalším podujatím, ktoré sme navštívili bol Slovak Indoor 2014 v obci Viničné. Účasť bola slabšia ako v Čechách, ale musím poďakovať organizátorom aj našincom účastníkom, ktorý sa odvážili zúčastniť! Lietali sme kategórie RCEA, F3P a F6B. Adam Weinzettl sa tento raz presunul do kategórie F3P po tom, čo vyhlásil, že ju začne lietať potom, čo v Čechách vyhrá RCEA-B, čo sa mu splnilo na prvej súťaži.  Ja som lietal nezvyčajne obe kategórie RCEA-B a aj F3P, Zdeno Bajer s Ivanom Svetlíkom lietali už štandardne F3P. K výsledkom, ja 3. Miesto v RCEA-B a 4. v F3P a ostatní v F3P, Adam 2. miesto, Zdeno 3. miesto a Ivan 5. miesto. Účasť je zrejmá z nasledovnej výsledkovej listiny.

Výsledky Slovak Indoor 2014 Viničné

Ja s diplomom za RCEA-B 3. miesto

Halovú sezónu sme napokon zakončili súťažou na Morave v Kopřivnici. Mne osobne sa páčila najviac, možno aj práve preto, že som z troch kategórií dve vyhral a v jednej som bol na 2. mieste, ale nejdem predbiehať. Do Kopřivnice sme sa vydali len traja, Adam Weinzettl mal totiž iný program. Posledná súťaž nás prekvapila úžasnou účasťou, v RCEA lietalo až 19 pilotov, čo bolo asi najviac v tejto sezóne. Musím sa priznať, počas tejto súťaže som mal najväčšie nervy, lebo som do trénovania investoval veľmi veľa času a chcel som, aby sa mi to konečne vrátilo a nakoniec sa podarilo, s dvomi 1000kami vo výsledkoch sa mi podarilo prelietať všetkých a získať tak vytúžené prvé miesto v kategórií RCEA-B! To som ale ešte netušil, že prídu ďalšie úspechy. Lietal som taktiež pilóny a ešte aj AirRace (slalom medzi asi siedmimi pilónmi). Na minulej súťaži v Čechách v Třebíči sme sa venovali hlavne RCEA a F3P a na doplnkové kategórie sme sa vôbec nepripravovali, no tento krát som tomu venoval pozornosť a asi týždeň dopredu som si naladil môjho EPP Crack Lasera od RC Factory na AirRace a ešte malé samokrídlo od Turnigy s názvom Bonsai na pilóny. Obe lietadlá som si poriadne nastavil podľa daných disciplín a oplatilo sa. S Bonsaiom som vyhral prvé miesto v pilónoch. Musím povedať, že v hale sa s ním dá lietať maximálne na pol plynu, inak už nestíhajú oči vzorkovať čo sa deje po vizuálnej stránke. Po tomto neuveriteľnom víťazstve som ešte lietal spomínaný AirRace, kde po K.O. vyraďovacích dueloch som sa dostal do finále s presnulým pilotom  Martinom Haukom (účastník s RC akrobaciou v TV šou Česko-Slovesnko má talent). Víťazstvo mi však uniklo len o malý kúsoček, keď som mal síce lepší čas v slalome ako Martin, ale jeden pilón som obletel vo väčšej výške a dostal som penalizáciu 2 sekundy a tým pádom Martin vyhral. K výsledkom ostatných, Zdeno Bajer úžasné 2. miesto v F3P a Ivan na peknom 4. mieste tiež v F3P. Ešte spomeniem jeden úžasný zážitok, keď som videl pri aeromuzikále (F6B) v podaní organizátora Miroslava Mužného ako v jednej časti svojho vystúpenia uvedie svoj model do visu, položí vysielač na zem a ide si vypiť poldecovú Whisky so svojím kolegom a model počas toho asi 30 sekúnd sám visí. Naozaj originálny prvok v zostave zožal veľký potlesk. V závere ešte pripájam kolektívnu foto zúčastnených pilotov a výsledkovú listinu.

Účastníci Veľkej Moravskej v Kopřivnici

Výsledková listina Veľká Moravská Kopřivnica

Takže toľko k halovému lietaniu za rok 2013-2014 z mojej strany. Pripájam ešte foto nášho leteckého oddielu FEI s našimi trofejami a ešte raz vyzývam všetkých záujemcov, aby sa nebáli začať trénovať a podporili tak účasť na súťažiach v halovej akrobacii!

 

                                                                                                                       S pozdravom a letu zdar, Ľubo Sládek.

 

Ľubo Sládek, model Wizard a trofeje za halovú sezónu 2013-2014

Zľava, Zdeno Bajer, Ľubo Sládek, Adam Weinzettl, všetci s modelmi Wizard konštrukcie Zdena Bajera

 

Letecký oddiel FEI s trofejami z halovej sezóny 2013-2014

[l]

 

Späť

Kontakt

Raketomodelársky klub Dubnica nad Váhom
Partizánska 151/3
Dubnica nad Váhom
018 41

Správa webu
Ing. Tomáš Jankech
 
Ing. Marek Kováč

Príďte si s nami polietať...

Všetky práva vyhradené © 2015-2020 Raketomodelársky klub Dubnica nad Váhom

Tvorba web stránok zdarmaWebnode