Pokorenie národného rekordu

19.02.2014 20:52

Slovenský národný rekord na dobu trvania letu s RC modelom
poháňaným zo sekundárneho zdroja elektriny

( Podľa tabuľky rekordov CIAM FAI je to rekord číslo 59 .)
 
Keď som pri listovaní po modelárskych stránkach na internete narazil na obrázok vetroňa HATTYÚ, rozhodol som sa zopakovať môj malý modelársky žart z roku 1992. Vtedy som s replikou Čížkovho modelu KORZÁR po prvý raz oficiálne prekonal jednu hodinu v trvaní letu rádiom riadeného modelu s elektrickým pohonom. Poznamenávam, že čaro tejto vytrvalostnej rekordnej kategórie spočíva okrem iného v tom, že pohon modelu musí byť činný viac ako 98% celkovej doby letu. 

Konštruktérom modelu Hattyú je pán Pál Mig a model bol po prvý raz postavený v roku 1939 ako voľne lietajúci vetroň. Jeho nadčasové tvary ma inšpirovali pre stavbu repliky v prakticky pôvodnom merítku. Zľahka som však narušil koncepciu predlohy zástavbou na mieru vyrobenej pohonnej jednotky. V zime 2012 som model otestoval, pričom sa ukázalo, že okrem mimoriadne priateľského chovania za letu je model schopný uniesť aj značnú užitočnú záťaž. Testy potvrdili, že s akumulátorom 2S 5000 mAh nie je problém zaletieť čas nad jednu hodinu s motorom v chode, tak som sa rozhodol pokúsiť sa o prekonanie starého SVK vytrvalostného rekordu (1:29:17) niekedy začiatkom jari 2013. 
 


Medzičasom som zistil, že konštruktér modelu nielen stále žije, ale že sa s replikou svojho originálu zúčastňuje aj súťaží SAM v Maďarsku. Rozhodol som sa teda vzdať hold jeho konštruktérskemu počinu tým, že sa pokúsim zaletieť s mojou replikou taký čas v minútach, ako je Palibáčiho vek v rokoch. Úctyhodných 93 rokov je síce pozoruhodnejší výkon ako 93 minút letu s elektrou, ale ako recesia sa mi to pozdávalo. 

Samotnému pokusu predchádzalo doladenie príkonov pre motor a model v rôznych letových režimoch (strmé stúpanie, pozvoľné stúpanie, horizontálny let bez termiky, preskoky, pohon ako brzda...). Celkovo mala pohonná jednotka okrem vypnutého stavu ešte 6 "rýchlostných stupňov", pričom pre každý jeden z nich bola stanovená špecifická "spotreba". Vďaka tomu bolo možné v ktorejkoľvek fáze letu poznať, aká zásoba energie je na palube modelu ešte k dispozícii.

Vlastný oficiálny pokus o rekordný let sa uskutočnil pod záštitou modelárskeho klubu Šaľa na privátnej ploche vyhovujúcej pravidlám FAI neďaleko Močenku. Ako športový komisár bol od ZMoS delegovaný Pavol Rábek, časomerači boli z klubu Šaľa, pomocníkmi otec a syn Gaľovci.
Bolo by pre mňa potešením, keby tento výkon nezostal v slovenskom modelárskom priestore ojedinelý. Mohol by sa stať dobrou inšpiráciou pre mladých, ktorí určite dokážu navrhnúť a postaviť aj výkonnejšie stroje , premyslenejšie pohony a lepšie pilotné stratégie... 
                   Pre zhoršujúcu sa viditeľnosť model pristál v čase 2:34:08 s rezervou cca 900 mAh v zdroji
 
 

Myslím, že sa v klube RMK Dubnica čoskoro pokúsime pripraviť pre tento účel ďalší podnet - plochu, technický personál, komisárov a technické prostriedky na pokusy o ustanovenie alebo prekonanie ďalších slovenských elektroleteckých rekordov nielen na dobu letu, ale aj výšku, rýchlosť a vzdialenosť... Môžete sa pridať. Akcia "Deň elektrorekordov" bude otvorená pre všetkých.
 
Fotografie: František Swiety (EU a SVK prezident SAM)
 
 
Ing. Palo Lishák, CSc.
 
Originál článku aj s viacerými fotkami nájdete na stránke

www.rivamodels.sk

[l]

 

 

Späť

Kontakt

Raketomodelársky klub Dubnica nad Váhom
Partizánska 151/3
Dubnica nad Váhom
018 41

Správa webu
Ing. Tomáš Jankech
 
Ing. Marek Kováč

Príďte si s nami polietať...

Všetky práva vyhradené © 2015-2020 Raketomodelársky klub Dubnica nad Váhom

Tvorba web stránok zdarmaWebnode