F5J FAI - Letisko Slávnica

13.08.2016 11:24

Vitajte na našom webe, kde Vám ponúkneme už tradičný online prenos tentokrát z letiska Slávnica, kde organizujeme už 5. ročník súťaže v kategórií F5J. Naše čersté info z diania Vám bude v pravidelných intervaloch prinášať náš reportér Peťo, ktorý Vám prinesie info po každom kole. Bude k dizpozícii aj kvalitná fotogaléria a určite aj nejaké videozáznamy. Sme radi že nás sledujete:)

14:06 - Pekný sobotný deň prajem z výpočtového strediska súťaže F5J, ktorú usporadúva RMK Dubnica nad Váhom tento krát prvý raz na letisku Aeroklubu Dubnica pri dedinke Slávnica.
Na miestnom letisku sme sa zišli už včera postupne od ranajších hodín. Po krátkom brífingu z vedúcim letovej prevádzky letiska sme sa presunuli na plochu kúsok za tunajšie múzeum, kde sme si vytýčili plochu potrebnú pre súťaž. Celý súťažný koridor som najskor s traktorom, ktorý nám zapožičal aeroklub, pokosil. Následne sme vyložili prívesný vozík, v ktorom boli stany, prístrešky pre súťažiacich a organizačný staff. Medzitým už začal postupne ožívať aj aeroklub, ktorý začal štandardne výsadkami z lietadla Pilatus PC 6 . V poobednajších hodinách už začali prichádzať prví naši súťažiaci, ktorých sme usmerňovali do kempu, kde si zaparkovali svoje karavany a vytvárali si vlastné zázemie pre 2 súťažné letové dni. Postupne tu okolo múzea a jeho exponátov vyrástlo obrovské F5J stanové mestečko. Na letisku sme sa zdržali až do neskorých večerných hodín. Bolo treba vytýčiť štartovisko a pristávacie body pre súťažiacich. Deň utiekol ako voda a z našich večerných plánov posedieť pri pivku neskôr zišlo, pretože sme boli unavení a bolo sa treba vyspať .

S mojim sobotnajším skorým príchodom na letisko okolo 7mej hodiny rannej to vyzeralo nasledovne. Na súťažnú plochu som sa dostavil ako prvý s našim náčelníkom Karolom. Postupne poprichodili další členovia nášho klubu, s ktorými sme najskôr pozabíjali kotvy do zeme na 9 štartovísk, o ktoré sme uviazali slnečníky pre naše šarmantné časomeračky. Ono ich vlastne od rána zatiaľ ani nepotrebujú, pretože slniečko cez mohutnú „zadekovanú“ oblačnosť nemá šancu svietiť. Len tak bajočkom „kde tu“ presvitá. Aspoň nejaký náznak k lepšiemu.  Postupne sme najkôr tu v staffe zaregistrovali našich súťažiacich, neskôr sme sa presunuli pred hangár, kde sa uskutočnil otvárací ceremoniál . Hneď po ceremoniále sa už spustil prípravný čas pre zahájenie súťaže. Zo začiatku sme museli lietanie našich súťažiacich korigovať, pretože nechtiac zabúdali na zakázané zóny, kde sa nesmie lietať. Ono je to dosť zložité, kedže nemajú miestne nebo takpovediac“obkukané“. Dôležité samozrejme bolo skorigovať naše lety aj s činnosťou aeroklubu, ktorý tiež plánuje celodennú prevádzku hlavne č o sa týka výsadkov parašutistov. Naštastie nám paragáni prajú, pretože im nízka oblačnosť zatial nedovolí začať skákať. Momentálne už sme naobedovaní a prebieha druhé kolo tretia skupina. Trošku sa nám to časovo bohužiaľ nedarí lietať lepšie vzhladom nato, že minulý víkend v Bořeticiach sme mali už pred obedovou prestávkou tretie kolo zasebou. Museli sme spraviť dva výnimočné brífingy ohladom dodržiavania zakázaných zón lietania, pretože ich dôležitosť skĺbenia z prevádzkou reálnych lietadiel je obrovská a my nechceme zbytočné problémy, nedajbože „prúsery“.
Čo sa týka počasia, nad celým naším suťažným nebom panuje dekovitá oblačnosť  - zamračené , ktorá je ževraj od slov miestnych pilotov lietadiel hrubá, až do výšky 2 km nad terénom. Čo nás ale teší je ,že vôbec neprší. Počas obedu nás to trošku prekvapilo, ale naštastie len miernym popraškom. Vietor je takmer nulový, miestami slabé nárazy jeden dva metre za sekundu čo je úplná nádhera. Len zo zatajeným dychom sledujem našich súťažiacich, ktorí aj napriek takýmto podmienkam dokážu nájsť kadetade nejakú nulku, pripadne pol metrík, metrík stupáka dotoho sa ešte pohybovať aj v dosť vymedzenom priestore.  Vzhladom nato, že tuna nieje žiadna miestna internetová sieť, na ktorú by sme sa mohli napojiť, fungujeme len cez mobilného operátora prostredníctvom telefónu, ktorý je nazdielaný ako server. Preto by sme Vás chceli poprosiť o trpezlivosť pri uploudovaní fotoalbumu a tak isto aj príspevkov, reportov. Samozrejme Vás budem naďalej informovať o aktuálnom dianí a pokračovaní súťaže.

15: 32 - Takže opäť sa Vám hlásim z IT Centra zo súťaže F5J Dubnica 2016, ktorá prebieha na letisku v Slávnici. Aktuálne sme dolietali druhé kolo a plynule sme naviazali na tretie. Vzhľadom nato, že odbili 3 hodiny poobede sa snažíme zabrať a modlíme sa zato, aby sme sa už nezdržiavali. Chceme totiž dnes stihnúť odlietať 5 súťažných kôl, aby sme toho zajtra nemali veľa. A čo sa deje na ploche? Tak už ako je zvykom, panuje skvelá nálada, či už u súťažiacich alebo u časomeračov. Sem tam odtiaľ počuť nejaké to upozornenie opustenia koridoru lietania, čo nám symbolizuje aj húkačka Karolovho amplionu, ktorá má význam výstrahy pre súťažiaceho, aby upravil kurz. Súčastne s nami tu priebiehajú aj treningy na súťaž v presnosti pristátia reálnych lietadiel, takže nám tu kúsok vedľa v pravidelných okruhoch okolo letiska pristávajú lietadlá, ktoré sa podobne ako my snažia pristáť do vytýčeného pásma k bodu. Nedá mi nespomenúť Karolov posledný let, ktorý nám tu chtiac či nechtiac predviedol aj vysokú pilotáž svojho Štorku, ktorý nám tu v nízkych výškach predviedol prvky ako premet, súvrat, skoro aj výkrut. Samozrejme to hovorím ironicky. Mal určitý problém z naštartovaním motora po odhodení svojho modelu. Našťastie všetko dobre dopadlo a model sa chytil a pokračoval v súťažnom lete. Čo sa týka počasia, nenastali zatial žiadne väčšie zmeny, ktoré by možnože aj padli vhod. Lieta sa dobre , sem tam aj nejaká termika naznačuje naším pilotom, že je dôvod lietať a nevzdávať to, aj keď sa miestami modely plazia v prízemných výškach už v štvrtej a piatej minúte letu. Naším časomeračkám momentálne varíme horúci čajík, ktorý im padne vhod pri celodennej činnosti pri súťažiacich a zapisovaní výsledkov. Pocitovo síce neni chladno, ale pri dlhšom zdržaní na otvorenom priestranstve dokáže hovorovo povedané „oziabať“. Takže zatiaľ toľko, idem sa dalej venovať fotografovaniu. Onedlho uverejníme aj krátku reportáž z naším klubovým prezentantom Matúšom . Takže je sa načo tešiť.

17:10 - Opäť sa Vám hlásim z IT centra z letiska Slávnica, kde sme momentálne odlietali štvrté kolo a plynulo naviazali na posledné piate . Ako nám to na začiatku ťažšie šlo zkordinovať, tak sme postupne nabrali na sile a pozri ho , za nejakú zhruba hodinu nám dnešný letový deň bude končiť. Čo je ešte zaújmavejšie, s postupným blížiacim sa koncom súťaženia k nám zavítalo aj krajšie počasie. Súvislú oblačnosť vystriedala polooblačná, ktorá sa k nám blíži od západu, takže vyhliadky na krajšie počasie dnes popoludní prípadne navečer sú reálne. Na štartovisku je docela kľud, súťažiaci lietajú bezpečne a zároveň aj dosahujú pekné výsledky. Na našich časomeračkách už sem tam vidieť prvé známky únavy, ale niet sa čomu čudovať, od rána je už toho nadhlavu. Niektoré sú u nás na brigáde dokonca prvý krát, takže majú sa možnosť zoznámiť sa s týmto čoraz atraktívnejším modelárskym športom, pričuchnúť k súťažnej atmosfére a tak isto aj sa poriadne zabaviť, ešte predtým ako im skončia prázdniny a vydajú sa do útrob svojich univerzít a stredných škol. Na webe by mali byť už dostupné fotky vo fotoalbume a chystáme tak isto ako aj v Bořeticiach video – dokumentáciu, ktorá bude čoskoro dostupná. Takže na záver len popriať súťažiacim veľa štastia v poslednom kole, hor sa do útrob modrej oblohy.

19:39 - uf, a máme na dnes dolietané. V poslednej skupine došlo k zrážke a tak sme nútený zajtra zopakovať poslednú supinu 6. kola. Zajtra to vyzerá tak, že budú aj lepšie podmienky na termiku, tak uvidíme. Na dnes balíme a dúfame, že budete s nami aj zajtra:)

Druhý súťažný deň - Nedeľa 14.8.

11:46 - Zdravíme s výpočtového strediska súťaže F5J - momentálne sme trošku v časovom sklze vzhľadom na to, že sme museli ihneď prvý let opäť opakovať tentokrát z dôvodu chybného chodu časomiery. Aktuálne sa nachádzame v siedmom kole a lety sa musia časovo skĺbiť s prebiehajúcimi výsadkami parašutistov miestneho aeroklubu. Počasie panuje dobré, obloha nad dolinou pokrytá vysokou oblačnosťou typu cirrus. Nad kopcami sa tvoria mohutné mraky typu cumulus. Vietor je JZ do 4m/s s obšasnými nárazmi. Teplota oproti včerajšku omnoho vyššia. Piloti od prvých ranných letov používajú malé vypínacie výšky, takže sa predpokladá, že termika bude naplno fungovať. Nie vždy sa to však vydarilo a lety boli relatívne krátke. Uvidíme ako ďalej. Dúfame, že zvyšok súťaže dolietame bez ďalších problémov.

12:24 - Všetky základné kolá odlietané, naplánované je ešte jedno finálové kolo cca na 13.00. Po ňom sa presunieme na obed a po obedovej prestávke spustíme ďalšie dve finálové kolá. Sme zvedavý ako to dopadne. Online výsledky po 6. kole sú zavesené na webe.

13:15 - Lietame prvé finálové kolo! Termika funguje a väčšina pilotov je v stúpavom prúde! 5 minút do skončenia pracovného času.

13:21 - Prvé finálové kolo úspešne dolietané! Čakáme sa výsadok Pilatusu a štartujeme ďalšie kolo!

13:29 - Pilatus odštartoval a mi takisto druhé finálové kolo!

13:39 - Druhé kolo bolo vážne zaujímavé. Všetci s napätím sledovali ako modely rýchlo stúpali a o chvíľu boli tesne nad zemou a museli bojovať s relatívne silnejším vetrom aby doleteli k ploche, čo sa rôznym nepodarilo! Letíme aj tretie kolo bez prestávky! Takže počasie naoznaj preverilo skúsenosti pilotov.

14:09 - Letíme tretie kolo! Sme zvedaví na výsledky.

14:22 - Tretie finálové kolo dolietané, ideme spracovať výsledky! Ďakujeme za výkony.

14:31 - Končíme! Máme dolietané, teraz príde čas na upratovanie, obed a záverečný ceremoniál. Výsledky budu o malý okamih zavesené na web. Sme radi, že ste nás sledovali! Ďakujeme.

Pekný nedeľný deň praje Peťo, Marek, Tomáš – IT centrum F5J – letisko Slávnica.

Späť

Správa webu
Ing. Tomáš Jankech

Ing. Marek Kováč

Príďte si s nami polietať...