Airshow Kecskemét, Maďarsko - postrehy Mareka Kováča, deň 2, 3.8.2013

09.08.2013 19:35

Po rannom prebudení a vstaní s "pohodlného" spania v aute (ja a Adam v aute, ostatný v stane) okolo 7.00 a ľahkých raňajkách sme už videli celkom veľkú skupinu ľudí stojacu pred bránou, ktorí čakali na jej otvorenie.  Po otvorení brány sme  sa vydali na letisko aj my  a všimol som si prilietať maďarský policajný vrtulník, ktorý celý deň lietal po okolí letiska a monitoroval dopravu. Fronty k lístkom sa hýbali ceľkom rýchlo a tak sme zachvíľu mali na ruke červené pásky (aj s pomocou šarmantnej mladej slečny, ktorá vedela aj anglicky). Potom sme sa v šóre valiacich ľudí vydali asi 500m do areálu letiska, kde sme dostali program (len v maďarčine) a hňed zrána sme začali obchádzať statické ukážky. Začali sme hangárami, kde sme zbadali náš slovenský Mig-29 UBS (s plyšovým tigrom na čumáku tzv. údenáč) spolu s belgickou F-16 s pekným tigrovým markingom na smerovke. V ďalšom vedľajšom hangári stálo historické celomodré lietadlo Bf-108 Tajfun z 2WW a veľa neho vystavili vrak toho istého typu, ktorý vynorili kdesi z oceánu v roku 2009 (presné miesto už neviem). Vidieť originál z 2WW ešte s rozoznateľným originálnym nemeckým znakom a nápismi, ktorý ležal po pod vodou niekoľko desiatok rokov je skutočne zážitok. Samozrejme, jeho stav tomu odpovedal.

Vo vedľajšom treťom hangári a pred ním mali vystavené motory z roznych strojov. Napr. z Mi-8/17, Mi-24, MiG-21 a ďalšie.

Potom sme sa už dostali na plochu letiska kde sme hneď z kraja zbadali konečne zblízka stroje ak. skupín Ruskí Víťazi a Turkish Stars. Podľa programu mali vystupovať až na večer tak sme sa rozhodli ísť pokukať statiku a potom už zotrvať na jednom mieste presne pred stojánkou Turkish Stars a Ruskích víťazov a sledovať dynamické ukážky. Tie bežali už od 8.00 a začínalo sa civilnými lietadlami, nasledované typom L-29, Mig-15 a Saab 105 a vrtulník AW139. Tie nás až tak nezaujímali a tak sme viac obzerali lietadlá na statike. Pokukali sme relatívne nový vrtuĺník AW139, potom Bell 407 v digitálnej vojenskej kamufláži, ďalej Mi-8 "Motor Sič" (vyzerá, že bola umytá lebo ako nová ani ošmudená od vyfukovych plynov nebola:)). Poslúžila nám aj ako oddychové miesto v tieni v tých páľavách. Potom sme obehali už nami veľakrát videné statické ukážky Mi-8, Mi-24, L-39, Mig-21, Mig-29, Mig-23, Mig-15, Mig-17, SU-22 čo kedysi slúžili maďarským vzdušným silám. Skoro na druhom konci letiska už boli lietadlá, ktoré doleteli na statickú ukážku. Boli tam dopravné typy C-27 Spartan, An-26, Casa C-295, ďalej stíhacie nadzvukové- ukrajinský Suchoj Su-27, ktorý budil veľký obdiv a dokonca bolo možné si do neho sadnúť (ale nebolo to len tak), nemecké Tornádo, poľská Su-22,Jas-39 Gripen,Belgická "spárka" F-16,podzvukový bulharský Su-25 a česká L-159, do ktorej sa nám podarilo aj nakuknúť (vďaka jej fajn pilotovi ), ďalej britský Hawk, a naša slovenská SAR Mi-17 LPZS, a maďarský cvičný vrtulový typ Yak-52.

 

Po prejdení statických ukážok sa už na oblohe začali preháňat stíhacie typy podľa programu a my sme sa presunuli na naše miesto kde sme strávili celý deň. Toto miesto sme museli obsadiť čo najrýchlejšie aby sme nezmeškali nič s toho najlepšieho na tomto leteckom dni. Už pri presune tam už bol skupinový prelet Jas-39 Gripen spolu s An-26 maďarských vzdušných síl, maďari sa ďalej prezentovali vzdušným súbojom troch lietadiel Gripen, ďalej výsadok parašutistov. Na rovnakom type sa prezentovalo aj česko spolu s podzvukovou Alcou. Prvou vystupujúcou akrobatickou skupinou boli Baltické včely na L-39 z Lotyšska, ktorá bola zahrievacím kolom pre ďalšie čísla. To sme už sledovali s našeho "stanoviska". Vystúpila aj dvojica Su-22 z Poľska. Ukázal sa aj skvelý akrobatický pilot Peter Besenyei na stroji Corvus 540. Ďaľšou skupinou ktorú som videl prvý krát bola Patrouilla Aguila na type Casa Aviojet zo Španielska. Tieto stroje si myslím sa dajú porovnať k typu L-39. Zaujímavý bol zvuk, ktorý vdávali tieto lietdlá pri predvádzaní. Na turbínu myslím trochu netradičný. Aspon už viem čo ma čaká na SIAF 2013, kde majú tento rok vystúpiť.

Ďalšou dynamickou ukážkou bol holandský Demo team na oranžovej F-16, rumunský Mig-21, česká Mi-35, zaujímavý bol display pekne pomaľovanej Mi-2 z Maďarska, ktorá lietala pekné obraty s výrazným zadymovaním priamo z výstupných rúr výfukov motora. Ďalším akrobatickým vystúpením sólistu na type Edge 540 bol Nádas Tamas. Po jeho pristátí a vyrolovaní pred divákov sa pridaním plynu postavil na hlavný podvozok a pustil zadymovanie a urobil pár kruhov ako pozdrav divákom. Bolo to pekné.

 

Prišiel rad na ďaľšiu akrobatickú skupinu a to Wings of Storm na pilatusoch Pc-9. To už bola pokročilá popoludňajšia hodina a na vzlet sa pripravovala mnou veľmi obdivovaná akrobatická skupina na strojoch F-5. Konečne sme sa dočkali toho okamihu, kvôli ktorému sme tam celý deň sedeli na slnku. Konečne sa to pri nás začalo hýbať. A vlastne, hýbalo sa stále, kedže všetky lietadla rolovali okolo nás asi 10m. Nezávidenia hodnú situáciu mali technici a piloti, ktorí museli pri svojej "ceremónii" stáť v tých kombinézach kým nahodia mašiny a vyrolujú na vzlet. Odhadom to trvalo aj 15 minút, asi kvôli časovému posunu programu. Po nahodení a vyrolovaní lietadiel sa začalo krásne vystúpenie pri ktorom bolo stále čo pozorovať, ukážka bola pekne načasovaná a premyslená. Pre divákov vytvorili aj obrovské srdiečko z bieleho zadymovania. Tieto stroje lietajú asi rok v novej kamufláži, ktorá sa mne osobne páčila a veľmi na oblohe vynikla. Veľmi nás zaujala výškovo nastaviteľná predná noha podvozku, kedy sa divákom ako keb poklonili opakovaným zdvíhaním a znížením výšky podvozkovej nohy. Bolo vidieť, že ukážka sa ľudom páčila, bola ohodnotená obrovským aplausom divákov či už pri rolovaní alebo po vystúpení pilotov z lietadiel. Piloti zato divákom odmávali z kabín pri rolovaní. Bola to veľmi idylická chvíľa.

Po tejto skupine sme sa tešili a posledné dve akrobatické skupiny, čerešničky na torte - Freece TriColori a Ruskí Víťazi ale o nich v ďalšom samostatnom článku nabudúce.

Mimochodom, škoda, že nemohol zalietať ukrajinský SU-27 sólo display po tom čo mu to maďari zakázali kvoli nedostatočnému náletu. Dúfam, že bude na SIAFe, ako je plánované.

 

Marek

 

 

 

Späť

Kontakt

Raketomodelársky klub Dubnica nad Váhom
Partizánska 151/3
Dubnica nad Váhom
018 41

Správa webu
Ing. Tomáš Jankech
 
Ing. Marek Kováč
Navštívili nás

Všetky práva vyhradené © 2015-2016 Raketomodelársky klub Dubnica nad Váhom